دستگاه الکتروکوتر چیست؟

 

دستگاه الکتروکوترچیست؟

الکتروکوتر (electrocutter) یا الکتروسرجری در حقیقت یک ژنراتور بسامد رادیویی است. دو الکترود به ژنراتور بسامد رادیویی (RF) متصل می‌شود که یکی از آنها فعال است و سطح مقطعی بسیار کوچکتر نسبت به الکترود دیگر دارد. الکترود فعال، معمولاً به شکل یک ابزار یا پروب ساخته می‌شود و توسط پزشک به کار می‌رود. الکترود غیرفعال، سطح بسیار بزرگتری دارد. این الکترود که به «صفحه بیمار» موسوم است، از یک سطح با جنس رسانا تشکیل می‌شود که زیر ران یا باسن بیمار قرار می‌گیرد. دستگاه های جدید به علت فرکانس بالا بدون اتصال این صفحه با بدن بیمار نیز کار می کنند.

 اساس عملکرد کوتر RF

مستقل از نوع الکترود غیرفعال، اساس عملکرد الکتروکوتر (electrocutter)، یکسان است. جریان گذرنده از داخل صفحه بیمار، همان جریان گذرنده از داخل الکترود فعال است. اما چون سطح مقطع الکترود فعال، سطح مقطع بسیار کوچکتری نسبت به الکترود غیرفعال دارد، چگالی جریان بسیار بزرگتر خواهد بود. در نتیجه اختلاف چگالی بین دو الکترود باعث ایجاد گرما و در نتیجه تخریب بافت زیر الکترود فعال می‌شود، اما بافت زیر الکترود غیرفعال تنها اندکی گرم می‌شود. در بعضی از موارد دو الکترود فعال داریم که هر دو به صورت هندپیس‌های (Hand Piece) جداگانه در دست پزشک قرار می‌گیرد. به این صورت چگالی جریان هردو الکترود زیاد است و گرمای ایجاد شده بافت زیر هردو الکترود را تخریب می‌کند.

 ایمنی الکتروکوتر (electrocutter)

الکتروکوتر، یک تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی با توان بالا است بنا براین بایستی به درستی استفاده شود تا کاملا ایمن باشد. دستگاه الکتروسرجری، در صورت استفاده نادرست،  برای سلامت کاربران و بیماران مشکل ایجاد می کند. متداول‌ترین صدمه به بیماران، سوختگی در نقاط نامناسب بدن است. اصلی‌ترین دلیل آن هم خراب بودن یا استفاده نادرست از الکترود یا پد بیمار است. در صورتی که این الکترود یا پد، درست متصل نشود یا بر روی برجستگی‌های استخوانی قرار گیرد به موجب کاهش امپدانس محل اتصال، چگالی جریان افزایش می‌یابد. هرگونه ناهمواری در سطح اتصال می‌تواند سوختگی ایجاد کند. استفاده از ژل در محل اتصال الکترود به بدن نیز جهت ایمنی بیشتر، توصیه می‌شود. خطر دیگر زمانی پیش می‌آید که یک نقطه روی بدن بیمار با یک مقاومت کمتر، زمین شود در نتیجه جریان اصلی به زمین نابجا هدایت می‌شود. اگر چگالی جریان از طریق نقطه‌ای که به اشتباه زمین شده‌است، به اندازه کافی بالا باشد، سوختگی رخ می‌دهد. وجود حفره‌های میکروسکوپی روی دستکش جراح، ریختن هر نوع مایع داخل ماشین، استفاده‌های نابه جا از سیستم (استفاده از سطح رویی دستگاه به عنوان میز) باعث عدم ایمنی دستگاه می شود.

دستگاه الکتروسرجری، الکترو کوتر و کوتر آراف RF ، مقایسه مکانیسم و نحوه کارکرد

دستگاه های الکتروسرجری، که به آن الکترو کوتر یا کوتر هم اطلاق می شود کاربرد روز افزونی در پزشکی دارند. دستگاه های الکتروسرجری جدید از امواج با فرکانس بالا RF استفاده می کنند بنابراین احتمال اسکار با آن ها کمتر است. دستگاه های الکتروسرجری rf، نسبت به کوتر های قدیمی برش دقیق تری ایجاد می کنند، به بافت سالم آسیب نمی زنند و درد و خونریزی کمتری ایجاد می کنند و در نهایت اسکار کمتری به جا می گذارند.

ابزار جراحی الکتریکی جهت ایجاد برش وجلوگیری از خونریزی در اتاق عمل، مطب و کلینیک کاربرد وسیعی دارد به نحوی که در خونریزی ها برای ایجاد لخته، بریدن و شکافتن بافت ها و نابود نمودن بافت به روش سوزاندن کار می رود. این کار توسط اعمال جرقه های الکتریکی میان پروب و بافت که موجب تمرکز گرما و حرارت در محل مورد نظر ونابودی بافت می شود، انجام می گیرد. مزایای استفاده از چاقوی برش الکتریکی نسبت به یک چاقوی برش مکانیکی، یکی امکان انعقاد هم زمان با برش و دیگری جلوگیری از پراکنده شدن سلول های بیمار به بافت های اطراف و آسیب به آن ها  است که مزیت بزرگی به شمار می آید. این وسیله در ابتدا فقط برای عمل انعقاد بافت جهت جلوگیری از خونریزی مورد استفاده قرار می گرفت، ولی در حال حاضر جهت برش بافت یا برش و انعقاد هم زمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در برش الکتریکی با کوتر های قدیمی، جریانی از بدن بیمار عبور نمی کند، بلکه نوک پروب از طریق عبور یک جریان الکتریکی از سیم با مقاومت بالا گرم می شود سپس گرمای انتقال یافته از نوک پروب به بافت، باعث برش یا انعقاد آن می شود که به شکل پروب مورد استفاده بستگی دارد.

الکتروکوتر یا برش دهنده الکتریکی جدید از یک پروب یا تیغه الکتریکی جهت برش بافت و انعقاد آن برای کنترل خونریزی به طور همزمان استفاده می کند. بیشترین کاربرد آن در برش زدن و کنترل و جلوگیری از خونریزی حین اعمال جراحی چشم، صورت، جراحی پلاستیک و ترمیمی است. جلوگیری از خونریزی حین عمل جراحی علاوه بر آن که برای بیمار امری ضروری و حیاتی است، به جراح امکان می دهد تا ساختارهای بافت تحت عمل را به راحتی مشاهده نماید. الکتروکوترهای خاص در جراحی های پوست و زنان مورد استفاده قرار می گیرند. در این واحدها، از گرما برای برش بافت استفاده می شود. هنگامی که گرما از طریق پروب گرمایی جهت برش یا انعقاد به بافت اعمال می شود، چندین تغییر ممکن است اتفاق بیافتد که شامل:

1- از هم پاشیدن سلول ها و آزاد شدن محتوای داخل آن ها

2- بخار شدن آب داخل بافت که منجر به جمع شدن بافت می شود

3- پروتئین سلول های خون و بافت تغییر شکل داده و به شکل لخته در می آید

در کوترهای قدیمی نوک پروب مورد استفاده از طریق عبور جریان از سیم با مقاومت بالا گرم می شود و این گرما مستقیما به بافت اعمال می گردد ولی در انواع جدید امواج رادیوفرکانسی باعث ایجاد حرارت فقط در سطح سلول های بافت بیمار و تبخیر آب آن ها و از بین رفتن ضایعه می شود.

نوع پروب الکتروکوتر با پوشش فلزی برای انعقاد و انواع دیگر برای برش و انعقاد همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. در حین برش الکتریکی، میزان جریان عبوری از المنت، گرمای تولید شده در پروب را تغییر می دهد. منبع تغذیه الکتریکی که از ولتاژ معمولی تغذیه می کند، میزان جریان عبوری از المنت را تنظیم می کند که از طریق کنترل های قرار گرفته بر روی دستگاه صورت می گیرد. در برخی دستگاه ها، المنت حساس به دما مثل ترموکوپل، با پروب ادغام شده و درجه حرارت را مانیتور می کند. همچنین برخی پروب های برش الکتریکی دارای یک منبع نور با شدت متغیر برای روشن کردن ناحیه مورد جراحی است. استفاده از گاز آرگون جهت افزایش کارایی انعقادی این واحدها، جلوگیری از خونریزی سریع و موثر بافت در ارگان هایی با عروق خونی فراوان را امکان پذیر می سازد که به کوترهای آرگونی موسومند. برای انعقاد خون و خشکاندن بافت از پالس های سینوسی میرا شونده استفاده می شود. امواج سینوسی RF دارای فرکانس طبیعی 250 تا500 KHZ  برای دستگاه های مناسب اتاق عمل است و معمولا 120 پالس در ثانیه اعمال می شود. ولتاژ مدار باز در حدود 200 تا 300 ولت و توان بر روی بار 500 اهمی در حدود 80 تا 200 وات است. مقدار ولتاژ و توان بستگی به کاربردهای  ویژه دستگاه جراحی الکتریکی دارد. عمل برش با منبع RF موج پیوسته انجام می گیرد. در دستگاه های مناسب اعمال پوستی و جراحی پلاستیک، فرکانس بالاتر و در حد مگاهرتز است. فرکانس های خیلی زیاد، قدرت برش را کم می کند.

اغلب دستگاه ها در حین کار به دلیل اثر بارگذاری و کشیده شدن جریان قادر به تولید منبع پیوسته نبوده نیاز به مدولاسیون دامنه است. الکترودهای بکار رفته در سایزها و شکل های مختلف موجود است. الکترود فعال شبیه چاقوی جراحی است، با یک دسته ایزوله که توسط جراح گرفته می شود. سوئیچ دستی که بر روی دسته الکترود قرار دارد اعمال جریان به پروب را امکانپذیر می سازد. در حالیکه هدف پروب فعال، اعمال انرژی به بافت از طریق نوک پروب است که به اعمال برش، انعقاد یا هر دوی آنها منجر می شود. الکترود خنثی دارای عملکرد متفاوتی است. نقش این الکترود در حقیقت تکمیل مدار اعمال RF به بیمار است، بدون آن که چگالی جریان بالایی برای آسیب رساندن به بافت را داشته باشد که در ساده ترین حالت از یک پلیت بزرگ که زیر بدن بیمار قرار می گیرد، تشکیل می شود. در بیشتر اعمال جراحی از یک الکترود خنثی 27 سانتیمتر مربع که بر روی ران قرار می گیرد استفاده می شود. اساس کار دستگاه این گونه است که جریان الکتریکی از طریق کابل های مربوط و الکترود فعال به بدن بیمار اعمال می شود سپس جریان الکتریکی از طریق الکترود برگشتی Dispersive Electrode یا Return Electrode که در زیر بیمار قرار داردو کابل مربوطه، به دستگاه بر می گردد. اثر گرمایی دستگاه که به تخریب بافت منجر می شود، به وسیله مقاومت الکتریکی بافت به جریان با فرکانس و چگالی بالا ایجاد می گردد و دانسیته عبور جریان باعث برش بافت می گردد. جهت جلوگیری از سوختن بافت، الکترود برگشتی بایستی دارای سطح تماس بزرگ با بدن بیمار بوده تا مسیر خروجی با مقاومت کم و چگالی جریان پائینی را ایجاد می کند.

دستگاه های الکتروسرجری آراف معرفی شده در فروشگاه این وبسایت در سه مدل ۵۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ وات موجود می باشند. دستگاه ها ساخت معتبرترین شرکت کره و دارای بالاترین استانداردهای اروپا می باشد. همه ی دستگاه ها از مکانیسم امواج RF در برش و انعقاد و برداشتن ضایعات استفاده می کنند. مشخصات هر کدام از دستگاه ها به شرح زیر است:
مشخصات فنی دستگاه الکتروسرجری مدل 50 وات

Other Specification

Main Frequency:  1.6 MHz

Power Source:110V/220V, 50/60Hz

Electrical Class: Class  I , Type BF

Weight.Dimension:2.6kg.220*220*90

Mode: Output Power

Cut:50w/300Ώ

Coagulation:400/300Ώ

مشخصات فنی دستگاه الکتروسرجری مدل 80 وات

Name of product: Electrosurgical Unit

Model Name: DOCTANZ 100, DOCTANZ 80

Rated Voltage:AC 120V or AC230V

Power Consumption: 300VA + 10%

Protection class:Class 1, Type BF

Leakage current:in acc. With IEC601,Part 2-2

Carrier Frequency:1.6MH Z

Size (Width*Depth*Height): 270mm*310mm*110mm

WEIGHT:6kg

Using Environment

Operation temperature:10ċ to 40ċ

Storage temperature:-10ċ to 60ċ

Humidity:20% to 95% RH

Operation altitude:700mbar ~1060mbar

Operation Cycle: 10sec ON 30 sec Idle

Pure Cut: 80W at 300 ohm, 1.6 MHz

Blend:80W at 300 ohm, 1.6 MHz

Contact coagulation:50W at 300 ohm, 1.6 MHz

Bipolar coagulation:70W at 100 ohm, 1.6 MHz
مشخصات فنی دستگاه الکتروسرجری مدل 100 وات

Name of product:Electrosurgical Unit

Model Name:DOCTANZ 100, DOCTANZ 80

Rated Voltage: AC 120V or AC230V

Power Consumption:300VA + 10%

Protection class:Class 1, Type BF

Leakage current :in acc. With IEC601,Part 2-2

Carrier Frequency:1.6 MH Z

Size (Width*Depth*Height): 270mm*310mm*110mm

WEIGHT:6kg

Using Environment

Operation temperature:10ċ to 40ċ

Storage temperature: -10ċ to 60ċ

Humidity:20% to 95% RH

Operation altitude:700 mbar ~1060mbar

Operation Cycle :10sec ON 30 sec Idle

Pure Cut:100W at 300 ohm, 1.6 MHz

Blend:100W at 300 ohm, 1.6 MHz

Contact coagulation:60W at 300 ohm, 1.6 MHz

Bipolar coagulation: 80W at 100 ohm, 1.6 MHz

مشخصات دستگاه الکتروسرجری مدل 50 وات

– آخرین نسل از دستگاه های الکتروسرجری با فرکانس بالا

– برش ظریف و دقیق بدون تخریب بافتی، بدون کربونیزاسیون و سیاهی اطراف ضایعه، با کمترین اسکار

– ظرافت در حد میکرون در عین قدرت برش قابل توجه با کنترل عالی کاربر

– کاهش زمان بهبودی بدون عوارض بعد از عمل و بدون پیگمانتاسیون

– قابلیت استفاده بر روی نواحی مختلف بدن، صورت، حاشیه مژه ها ،ابرو و  …

– ایمنی فوق العاده با سیستم اتوماتیک پیشگیری از نشتی فرکانس و سیستم هوشمند بررسی تماس صفحه بیمار

– قابل استفاده با یا بدون تماس صفحه بیمار

– آخرین تکنولوژی روز دنیا، ساخت کره

مشخصات دستگاه الکتروسرجری مدل 100/80 وات

– دارای سیستم مونوپلار و بای پلار

– دارای مد جداگانه برش (cut) انعقاد (coag) و مخلوط (Blend)

– توان 80/100 وات و خروجی 1.6 مگا هرتز

– فعال شدن فرمان برش و انعقاد توسط قلم و پدال

– مناسب برای انواع اعمال جراحی مینور، جراحی های پوستی، جراحی پلاستیک، ENT، دندانپزشکی، زنان

– آلارم صوتی جداگانه برای حالات مختلف کاربری

– انواع مختلف سر قلم با قابلیت اتوکلاو برای ضایعات مختلف پوستی و جراحی های مختلف

– دارای حافظه ذخیره آخرین تنظیمات کاربری دستگاه

– دارای مد جداگانه برش و انعقاد

– توان 50 وات و خروجی 1.6 گاهرتز

– فعال شدن فرمان برش و انعقاد توسط قلم و پدال

– انواع مختلف سر قلم با قابلیت اتوکلاو برای ضایعات مختلف پوستی

– انجام انواع اعمال جراحی ظریف پوستی با کمترین اسکار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *