هموروئید چیست :
هموروئید یک  نوع واریس وریدی است که در ناحیه رکتوم (راست روده ) ایجاد میشود . ممکن است این توده های هموروئیدی به بیرون مقعد هدایت شوند و گاهی نیز بر اثر پاره شدن وریدی خون در زیر مخاط و در داخل توده های هموروئیدی تجمع کرده که بسیار درد ناک است و معمولا در بیرون از مقعد ظاهر میشوند که برای رهائی از درد باید تخلیه و محل ان با لیزر سوزانده شود .

در اثر وارد شدن فشار زیاد در هنگام دفع این تجمع وریدی پرخون شده و متورم میگردد و در صورت تکرار فشار و یبوست  سطح ان زخم شده وباعث خونریزی میگردد . اغلب این خونریزی در انتهای دفع دیده میشود .

علائم هموروئید : 
خونریزی مقعد  بیرون زدگی توده ای و یا توده هائی از مقعد و درد . بیرون زدگی ممکن است ازدور تا دور مقعد باشد که در این موارد تنها راه درمان  درمان با لیزر است ومقعد همانند یک گل میشود که سوراخ در وسط و بیرون زدگی ها مثل گل برگهای یک گل میمانند .
عوامل ایجاد کننده هموروئید :

اغلب یبوست است ولی اسهال مزمن  و یبوست و اسهال متناوب  و زور زدن در هنگام اجابت مزاج و سن بالا   و حاملگی  و عوامل ارثی  و ورزشهای سنگین مثل وزنه برداری بدون آمادگی جسمانی قبلی و رژیمهای غذائی نا مناسب  و مدفوع سفت و چوبی  و بالا رفتن سن و شل شدن مخاط و اسفنکتر مقعد.
درمان هموروئید :
هموروئید با روشهای مختلفی درمان میشود که مبحث درمان هموروئید خود یک کتاب است .

1- روش جراحی که در مواردی برای درمان هموروئید بکار میرود حتما باید در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی و یا اسپاینال صورت گیرد و در موارد پیشرفته بکار میرود و مراقبت بعد از عمل طولانی مدت دارد .

2-روش درمان با حلقه لاستیکی یا رابربند  که این روش برای مواردی بسیار موثر است . ولی برای مواردی که توده های هموروئیدی داخلی باشد زیرا در داخل مقعد اعصاب حسی کمتری نسبت به خارج مقعد دارد و اگر در هموروئیدهای خارجی بکار رود ممکن است توام با  درد شدید باشد.

3-درمان با روش داپلر : که با دستگاه مخصوص ابتدا شریان یافت میشود سپس این شریان بسته میشود و در مرحله بعد ورید بسته میشود . این روش در عمل کار ساده ای نیست و پیدا کردن شریان و بستن ان بخوبی صورت نمیگیرد و نهایتا همان روش رابر بند ( حلقه لاستیکی )میشود  این روش هم برای توده های بیرونی کارآیی ندارد .

درمان با لیزر :
این روش امروزه بسیار متداول شده زیرا در مقایسه با سایر روشها بسیار ساده تر کم هزینه تر و کم عارضه تر است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد ( البته در مواردی که شخص بیمار بسیار حساس است و بیهوشی عمومی خواست بیمار است  کار ساده تر میشود ) دوران نقاهت بعد از عمل کوتاه تر است . روش درمان با لیزر با گاها با سایر روشهای درمان توام میکنند  که خود اینجانب از بانیان این کار بوده ام مثل توام کردن این روش با رابر بندینگ  ( حلقه لاستیکی ) و فریزینگ  که همان یخ زدگی است که ممکن است در مواردی نتیجه بهتری بدهد ولی اصل درمان همان لیزر است

.  لازم است توضیح داده شود که در اغلب مراکز درمانی با لیزر از روش سوزاندن یعنی کوتریزاسیون استفاده میشود ولی این حقیر با دستگاه بسیار پیشرفته ای که در اختیار دارم از روش کواگولاسیون و بصورت زیر مخاطی هموروئید را درمان جراحی میکنم  . این دستگاه با فیبر لیزر رادیال شیرینکیج کار میکند یعنی در زیر مخاط میرود و توده هموروییدی را عروقش را از بین میبرد و در نتیجه توده هموروئیدی محو میگردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *